tisdag 19 januari 2010

Min mobiltelefon, del 3

Windows Mobile 6.5 är nu installerat och jag har precis gått igenom handledningen som de bjuder på första gången telefonen startas. När handledningen är avslutad ställs frågen "Vill du visa handledningen en gång till?". Jag har väl inte visat något? Och varför ska jag visa en handledning för telefonen? Vill den veta hur jag fungerar? Borde inte den visa mig en handledning? Okej, en språklig liten miss. Svaralternativen är: "Áno" och "Nie".

WinMo6.5 bygger verkligen upp förhoppningarna hos mig, och det är med iver som jag raffsar ned en kort inledning här för att snabbt kunna få sätta tänderna i galenskaperna som Microsoft kommer att bjuda mig på.
Jag jobbar väldigt mycket, och jag är ganska säker på att det förkortar mitt liv. Men skratten som Microsoft bjuder mig på i form av denna underbara mobiltelefonupplevelse tror jag väger upp alla nattjobb och 90-timmarsveckor. Jag kommer att bli minst 90 år, precis som farmor och farfar blev!

"Nie" var rätt svar, och det tog mig vidare på vägen mot att nu få konfigurera telefonen för användning. Redan under konfigurationen av mitt Exchange-konto på telefonen hittar jag "nvänd" som ord. De kanske "nvände ig v tavningskontrollen om ag krev m i el 2?"

Innan jag påbörjade uppgraderingen installerade jag "MyPhone" från Microsoft för att kunna synka allt som inte Exchange-servern rår på. Installationen gick jättesmidigt och synkningen var inga som helst problem. Behövde inte ens starta om telefonen, faktiskt (klirr i Faktiskt-burken) Nu har jag precis installerat "MyPhone" på min ominstallerade lur och då ville den helt plötsligt starta om sig för att kunna slutföra installationen. Efter omstarten synkades allt tillbaka till telefonen. Alla kontakter, SMS, bilder och hemmagjorda ringsignaler flög magiskt, och förvånandsvärt problemfritt, rakt ned i telefonen. Wow! I och för sig fick den inte med avsändarnumret till SMS:en så konversationerna kunde inte byggas upp på nytt utan alla SMS ligger i en salig röra i SMS-inkorgen men – hey! – detta är framsteg och nog första gången som telefonen faktiskt (klirr igen) imponerar lite (ja, bara lite) på mig. Okej, det är en programvara som inte är installerad från början men det är trots allt en skapelse från Microsoft.

På det stora hela känns dock WinMo6.5 som polerad skit. HTC har inte brytt sig om att distribuera senaste uppdateringen så jag kan alltså inte sortera om ikonerna under "Alla program" utan att "flytta högst upp" i bakvändordning för att få ikonerna som jag vill. Jag undrar dessutom vilket hav av säkerhetsbrister som döljer sig under telefonens förhållandevis lugna yta. Att komponera ett SMS ser ut som det gjorde i 6.1, lika så e-brev. "Inställningar" har fått ett nytt utseende, men när man väl kommit ned till en nivå där saker kan ställas in så är det ingen som helst visuell skillnad, förutom då tiden för ett alarm skall ställas in. Inställningsrutan saknar lika mycket designmässigt djup som mina försök till att skriva spännande och rafflande mordmysterier gjorde då jag var 8 år. Det var oftast historier på en eller ett par A4-sidor där det var fullkomligt omöjligt att veta vem mördaren var eftersom mördaren allt som oftast introducerades i historiens sista mening. Det kunde sluta som följer: "Det var alltså en förbiresande handelsman med hög hatt som mördade husan eftersom vi nu har upptäckt att mjölken är spetsad med arsenik! SLUT!" Fantasin var det minsann inget fel på.

Värt att notera efter knappt två månaders användning av telefonen är att knappen 'o' (trycker jag på 'FN' och sedan 'o' skriver telefonen 'ä') har slutat att fungera, delvis. "Funktionen är högst intermittent", som en kund en gång sa till mig. Svenska kan vara så vackert ibland. Andra saker som delvis inte fungerar är svenska tecken i SMS. Om jag väljer att skriva ett nytt SMS får jag skriva å, ö och ibland ä beroende på vilket humör 'o'-knappen är på. När jag däremot får ett SMS och vill svara på det är det ganska ofta, men inte alltid, som de svenska tecknen inte alls fungerar. Att den är lite kinkigare just i januari beror nog på att den runt andra hälften av månaden är fullmåne.
Trycker jag på den minimala pilen till höger om tangentbordsikonen mitt på menyraden (och verkligen lyckas att pricka just pilen och inte själva tangentbordsikonen) kommer det fram en meny som skvallrar om att det minsann är "Svenska" som är valt och inget annat. När vi ändå är kvar i SMS:ens underbara värld kan jag berätta att om jag tar emot ett SMS och står i startskärmen och sedan väljer att visa det ändras skärmen till konversationsvyn och skärmtangentbordet visas, sedan rullar listan blixtsnabbt längst ned för att visa det senast mottagna meddelandet i konversationen och tangentbordet på skärmen försvinner. Hängde ni med? Lista. Tangentbord. Rulla lite. Bort med tangentbordet. Allt utan att jag gör något. Som sagt. Polerad skit.

När jag fortsätter min upptäcksresa motsvarande ett barbariskt korståg genom teknikens land i vilket den totalt försvarslösa prylen bor kommer jag på min färd fram till kalkylatorn. Går det att misslyckas med en kalkylator? Rätt svar är på WinMo-språk "Áno". Inte ens kalkylatorn har de lyckats att få att räkna rätt, enligt mig. På skoj slog jag in 4995-20% och tänkte att det borde bli 3996 (vilket det också faktiskt (klirr) blir, så behöver ni inte kontrollräkna). Telefonen tycker att det blir 4994,8. Nog för att 20% motsvarar 0,2 av 1 men i det här fallet borde 4995-20% vara underförstått att det är 4995-(4995x0,2) som användaren vill räkna ut. Hur skulle det se ut i Levi's Store när de kränger 501:or med 50% rabatt?
- "Ja, alltså, de här byxorna kostar normalt sätt 899 kronor men nu drar vi av 50% så du får dem för 898,50. Får det lov att vara två par?"

Startskärmen som möter mig när jag har låst upp knapplåset och annat trams känns förhållandevis modern. Struntar jag i att köra HTC:s egna skal och väljer Microsofts standardskal istället möts jag av en lista – i vilken man med tredjepartsprogram kan ändra om lite. Raden i mitten med klockan är markerad och jag har två menyval. "Kontakter" och "Ange". "Ange" tycker jag låter spännande, men det visar sig att jag bara får ange "Tid", "Alarm" och "Mer". Även den här inställningsmenyn är för hjärnkirurger vars släktled inte har minsta tillstymmelse till något som ens skulle kunna liknas vid att vara i närheten av en sjukdom som skulle kunna misstagas för att vara släkt med Parkinson's. Telefonen är minst sagt pillrig att använda, och när blodnivån blir för hög i koffeinomloppet är den rent ut sagt svår att använda. Vissa av inställningarna består av ett par pixlar, i sann Cubase-anda – ett musikprogram vilket är känt för att ha en funktion per varje synlig pixel på skärmen – medan andra inställningar känns som ett skämt mot oss som inte klassats som blinda eller har ett synfel som överstiger +/-10. Hade de använt en större fontstorlek hade de varit tvungna att radbryta ordet "Svara".
Pennan som är medskickad är endast till för att pricka dessa små pixlar. Pennan är inte till för att skriva med. Det är inte det man har pennor till Anno 2010. Denna telefon, vars i stort sett hela synliga yta upptas av en stor display, har inte textigenkänning. Så det så! Och det kanske är tur det, för med tanke på hur kopiöst misslyckad denna klump av plast och metall är så skulle en textigenkänningsfunktion främst framstå som ett skämt i jämförelse med hur pass bra Palm Inc lyckades att utveckla den på en Palm V. Jag har inte provat någon annan enhet som ens har kommit i närheten av skrivhastighet än en Palm V hade efter någon timmas träning. Tipsa mig gärna, för en sådan enhet skulle vara riktigt intressant att få prova.

För att använda telefonen tror jag att man behöver bli certifierad av Microsoft. Det är först då man ringer, SMS:ar, skickar e-brev och surfar "best practice". Ibland står det "Kontakter" längst ned i displayen, oavsett vilken rad i startskärmen som jag befinner mig på. Ibland står det "Meddelande". Oavsett om jag har valt SMS-raden eller E-postraden tar mig "Meddelande"-valet till e-postlådan. Det har jag lärt mig nu. Jag har även lärt mig hur man hittar till de två olika samtalslistorna som telefonen har begåvats med. Om jag väljer "Telefon"-raden och sedan trycker på menyvalet "Visa" får jag en lista där jag ser vilken tid som samtalet ringdes upp, eller togs emot. Om jag däremot väljer "Telefon"-raden och sedan trycker på den en gång till ser jag först nyss nämnda lista under en halv sekund för att sedan komma till samma meny, eller funktion, som jag skulle ha gjort om jag tryckt på "lyfta luren"-knappen. Där ser jag de senaste uppringda och mottagna samtalen, samt en knappsats – som magiskt nog inte gömmer sig så fort jag för luren mot örat. Framsteg från version 6.1 alltså! Nu låter det säkert som att jag kanske tycker om telefonen, men det gör jag inte. Hade jag tänkt på det tidigare skulle jag har tagit på mig min pulsklocka och publicerat ett kardiogram över hjärtfrekvensen när jag använder telefonen. Det vore en häftig studie, och med de tipsen funderar jag på att nu runda av mina erfarenheter av Windows Mobile. Såvida det inte dyker upp några fler, helt bisarra, tokigheter som jag bara måste berätta om.

Tack! Vid Ommwriter-tangenterna, David.

PS. Windows-konsulten jag berättade om i del 1 finns på riktigt och äger numera en iPhone. Epic!

Edit: Jag har läst på dåligt. HTC släppte den 17:e december förra året en uppdatering till något som kallas för "handskrift". Det kanske betyder att det hela kommer att fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hagsätra, 1 min

Den 2:a augusti, klockan är strax 8:40 och många Stockholmare ser så trötta ut att några av dem nästan ser chockade ut. Jag står på perronge...